Francisc Baja
Key Words: violence,
body, concentration camp, torture, teleology |
MA Student, MA Program in Culture and Communication, Babes-Bolyai University, Cluj, Romania. |
Violenta si corporalitate
previous |
Abstract:The relation between violence and corporeality is no more or less than teleological, a relation that had a huge impact upon an older one, between mind and body, or soul and body. This teleology of violence was made possible by the political investiture of the body. The extermination camp becomes the symbol and the symptom where the relations between mind and body were broke. Torture, as a limit experience, brings us in front of a revolt of the soul against the body, a revolt that prolongs into the social life. In this way de-corporeality becomes a simple mechanism of defense, which affects, perhaps forever, the feature of this fragile alliance between mind and body, while the principle that starts to govern the soul becomes: there is no sufferings where is no body. "Omul este victima a violentei, īntrucīt este
corp. Cu doua secole īn urma, etalarea agonica a corporalitatii era una din certitudinile cotidiene, era partea vizibila a unei puteri pentru care ramasitele trupului ciopīrtit constituiau īnsasi simbolul acestei puteri. Cu cīt corpul era sfīrtecat īn mai multe bucati, cu atīt vinovatia sa era mai mare, atunci carnea si organele sale interne erau scoase la iveala, cioturile oaselor se iteau de sub epiderma rupta, victima era JSRI No.4 /Spring 2003 p. 84 deposedata de corpul sau. Era pedeapsa suprema, unde violenta venea si punea capat vinovatiei corpului. Relatia dintre violenta si corporalitate putem spune ca tine deja de o teleologie. Odata cu īnvestirea politica a corpului amintita de Foucault [1] , felul īn care raporturile de putere opereaza asupra lui cu o integrare imediata; īl īnvestesc, īl marcheaza, īl formeaza, īl supun la cazne, īl silesc sa munceasca, īl obliga la ceremonii, īi solicita semne, face ca corporalitatea sa dobīndeasca o vinovatie tolerabila doar īn limitele unei ratiuni reeducabile, sau a unui suflet reeducabil. Tot ceea ce depaseste aceasta bariera devine un corp-cadavru, cu alte cuvinte un surplus de care puterea se va grabi sa se debaraseze, dar īnainte de aceasta corpul va trebui sa traverseze spatiul supliciului, spatiu al violentei, īn care va cunoaste īndelung puterea statului. Īnsa aceasta violenta ne dezvaluie o alta relatie, mai terifianta decīt prima, relatia dintre corp si ratiune sau trup si suflet. E momentul aici sa facem o mica pauza. Avem īn fata noastra o fotografie. Vedem īn ea un sir de oameni, barbati si femei, completamente goi, sir ce presupune o asteptare, īncadrati de cītiva soldati īnarmati, printre care si un cīine, iar pe fundal o cladire cenusie, strīns lipita de ei. Singurul element contrastant e sirul acela alb, formīnd un corp imens, prelungit si ordonat, ce īntr-un fel pare a nu se afla acolo, e ca si cum s-ar fi folosit un trucaj, un fals al imaginii, o introiectie a lor ilicita īntr-un joc grotesc al realitatii. Totusi imaginea e cīt se poate de reala. Stim cu totii care era intentia acelor oameni. Vroiau sa se īmbaieze. Prin urmare pasivitatea era explicabila. Īn prima instanta. Oamenii erau pasivi pentru ca nu au stiut. Īn primele luni. Dar apoi? Au existat multe īntrebari legate de absenta revoltei, atitudinea supusa, asteptarea calma a finitudinii. Ce īnseamna toate acestea? Ce e cu aceasta proliferare a corpurilor supuse? O scurta referire la o marturisire a lui Bruno Bettelheim, el īnsusi captiv īn lagarele de la Dachau si Buchenwald, ne va lamuri putin: Daca mi s-ar cere sa rezum īntr-o singura fraza care a fost principala mea grija īn tot acest timp al detentiei, as raspunde: salvarea eului meu, astfel īncīt, sa fiu aproape aceeasi persoana ca īnainte de a fi fost privat de libertate. [2] Dincolo de iluzia acestei salvari a eului, a salvarii sufletului, iluzie ce conform lui Di Mascio este o conditie a supravietuirii, descoperim o aparenta abandonare a corporalitatii, corporalitate ce era īncadrata de mizerie si impuritate, de mortificare si deznadejde, prin care corpul a trecut pe un alt nivel al existarii, al noncorporalitatii, īntr-un fel corpul fusese decorporalizat. Īn experienta cotidiana, īn raportul dintre corporal si spiritual, ceea ce primeaza este corporalul, odata cu eul corporal, si cu prima noastra identificare preinfantila, astfel īncīt toata existenta noastra nefiind altceva decīt un derivat al corporalului. Īn cazul privatiunii si al violentei corporalitatea este tot mai putin īnvestita, pīna la limita sa extrema, tortura, cīnd se doreste tot mai mult decorporalizarea. E evident ca exista aici un anumit continut fantasmatic īn acesta dorinta, observabila si īn marturisirile acelora ce vorbesc chiar de senzatia iesirii (expulzarii) din corp: multi se vad plutind JSRI No.4 /Spring 2003 p. 85 deasupra trupului lor torturat [3] , dar acestea sunt cazuri rare, īn general, cu cīt cuantumul de suferinta e mai mare, cu atīt dorinta de a se debarasa de corporalitate, pīna la negarea ei, e mai vie si mai persistenta. Prin urmare, īn acel sir prelung din fotografie, nu putem vedea decīt un trup decorporalizat, un trup ce a pierdut legaturile cu sufletul, sufletul s-a refugiat īntr-un trup eteral, un trup care din perspectiva ratiunii nu mai exista, un trup care nu mai poate macula sufletul. Astfel, violenta ne pune īn fata un nou statut al corporalitatii, un statut īn care, asa cum spune Jankelevitch, trupul e un partener fictiv [4] , iar chiar daca Jankelevitch īnca mai accepta coincidenta corpului cu sufletul, aceasta se īntīmpla īn conditiile analizei existentei cotidiene, unde abstragerea imposibila din corporalitate este transformata īntr-o fobie a trupului. Īnsa, Jankelevitch ne mai dezvaluie ceva: Īntelepciunea analgezica a lui Epictet, care obiectiveaza suferinta, nu face īn asa fel īncīt īnteleptul sa nu sufere: ea face doar ca si cum suferinta sa nu l-ar privi pe el; ea nu volatilizeaza durerea, printr-o anihilare efectiva si magica, ci īnceteaza pur si simplu de a se mai preocupa de asa ceva. Tocmai purismul frivolizeaza simbioza, prefacīndu-se ca priveste legatura sufletului cu trupul ca putīnd sa fie sau sa nu fie, putīnd sa fie īntr-un fel sau īn altul: la fel cum sotul poate rupe conventia empirica ce īl uneste cu sotia, tot asa sufletul ar putea anula pactul metafizic ce īl face solidar cu un trup si l-ar repudia pe acesta din urma. [5] Invaziei suferintei īn corporalitate, stoicul īi opune indiferenta si renegarea. Īn limbaj postmodern, ceea ce nu constientizezi, nu exista. Garantia unei coexistente psihosomatice, a unei conivente spatiale a univocitatii prezentei si alaturarii, este permanent subminata de ceea ce R. Cesereanu numeste a fi tradare a corporalitatii, ce apare īn momentul īn care toate victimele simt ca trupul le tradeaza īn timpul torturii si ca acesta era mai fragil decīt era prevazut. [6] Īntotdeauna sufletul va tinde sa renunte la surplusul corporalitatii atunci cīnd acest pact nu mai poate fi mentinut, caci sa nu uitam, trupul nostru, corporalitatea ca atare, ce se afla īntr-o morbiditate apriorica [7] , traieste īn uitare, sau mai bine zis, relatia aceasta, este mentinuta undeva la limita constiintei, iar īn momentul īn care apare durerea, durere ce decupeaza īn mod arbitrar prezenta indiscreta a unui organ ce se detaseaza īn cadrul organismului si iese din inconstient [8] , o durere deci care expune organicitatea, o durere care va da īn vileag fragilitatea acestei simbioze, atunci aceasta simbioza devine tot mai putin suportabila, iar īn limita sa extrema, insuportabilitatea, va produce ruptura, un doliu al corpului. Īn limbajul psihanalitic procesul este similar. Ceea ce cauzeaza o durere intensa duce la investitia narcisiaca a locului respectiv: Īn durerea corporala ia fiinta o investitie īnalta, care poate fi numita narcisica, a locului dureros din corp, investitie care creste mereu si care actioneaza spre golirea Eului, ca sa spunem asa. Se stie, ca īn cazul durerii din organele interne, receptionam reprezentari spatiale si alte reprezentari de la alte parti ale corpului care nu figureaza altminteri īn reprezentarea constienta. Īn cazul unei devieri JSRI No.4 /Spring 2003 p. 86 psihice datorate unui alt interes, chiar si cele mai intense dureri corporale nu mai apar. [9] Ceea ce poate face deci psihicul este sa īsi devieze interesul de la durere, pīna cīnd aceasta va cade īn inconstienta. Īn cazul nostru ea va acea ca efect o slabire a relatiei trup-suflet, unde trupul devenit non-trup, decorporalizarea ca atare, poate fi reprezentata ca un simplu mecanism de aparare. Violenta asupra corpului, travaliu al puterii. Strategia fiecarui sistem totalitar este aceea de a transforma oamenii, fiecare om, īn niste corpuri. Copul devine un bun al statului, sau cum zice Foucault [10] : Īn vechiul sistem, corpul condamnatilor devenea proprietatea regelui, pe care acesta din urma īsi punea pecetea si asupra caruia lasa sa se abata efectele propriei puteri. Acum, corpul va fi mai degraba un bun social, obiectul unei aproprieri colective si folositoare. Doar ca, īn mod paradoxal, aceasta apropriere a statului de corp, este realizabila īn afara sociabilului. Corpul, īnainte de a putea fi utilizat, trebuie expulzat din cadrul socialului, detasare dezirabila ce va aduce cu ea libertatea statului. De aceea legile sunt facute sa tina corpul cīt mai aproape de stat, caci doar īn intimitatea puteri, statul īsi poate manifesta libertatea fata de trup. Īn libertatea sa regasim teleologia violentei, si ale sale strategii ale intimizarii. Mutilare, schingiuire, ciopīrtire, electrocutare, si īn extrema sa, exterminarea, tacerea corpului. Aceasta teleologie a violentei cunoaste mai multe forme, care pe noi nu ne intereseaza aici, [11] īnsa ne intereseaza īn mod special disocierea care se face īntre tortura fizica si cea psihica. O subtipologie merge chiar pīna la douasprezece disocieri, dar e excesiva. [12] Daca facem īnsa un regres elementar īn cadrul torturii fizice, vom gasi un singur tip de tortura. Cea psihica. Ne greu sa ne imaginam un supliciu al carui unic scop sa fie durerea fizica si care sa nu afecteze regiunile psihicului. Dar din fericire, sau poate din nefericire, aceasta disociere nu afecteaza cu nimic natura acestei violente. Raul prolifereaza indiferent de conceptele īn care este proiectata sau reificata. Īncepīnd cu aceasta teleologie a violentei, experienta ultima si cea mai nedorita a corpului, nu mai este aceea a degradarii biologice sub actiunea mortifera a timpului, ci degradarea anatomica, mortificarea, ciopīrtirea, divizarea carnii, regresia trupului la un simplu trunchi fara membre. Īn forma ei cea mai terifianta, violenta se efectueaza printr-o tergiversare a mortii, caci precum spune si Foucault [13] ,moartea-supliciu este o arta de a mentine viata īn suferinta, subdivizīnd-o īntr-o puzderie de morti, e o certitudine mereu amīnata, corpul e supus caznelor, unde supliciul se bazeaza pe o īntreaga arta cantitativa a suferintei, o orgie neagra a corporalitatii, īn care supliciul apare īntr-o cascada a certificarilor, un ceremonial menit a īnstiinta corpul de propria sa distrugere, fragmentat sau īnmuiat, disecat sau lichefiat, corpul ajungea o geografie a mortii. Īn schimb, īn formele sale comune, corpul este expus unei violente instrumentalizate, chiar stiintifice, si a carei actiune punitiva urmareste obtinerea unui limbaj al defularii, marturisirea revoltei, a revoltei fata de trup, caci trupul care ne tradeaza, trebuia la rīndul sau JSRI No.4 /Spring 2003 p. 87 sa devina trupul pe care trebuie tradat. Adevarul care este prins īn interiorul mintii, nu putea fi extras decīt uzīnd de aceasta complicitate dintre corp si minte, pentru ca acelasi adevar zace si īn corporalitatea noastra, e o absenta a ambiguitatii ce e īn defavoarea corpului, el risca sa fie mutilat daca nu īsi destainuie adevarul, limita suferintei ajunge o limita a marturisirii, travaliul īndelung al marturisirii devenind o limita de a ne depasi libertatea si de a pasi īn cealalta libertate, indiferenta noua, libertatea trupului, a revoltei īmpotriva sa. Daca totusi trupul rezista, si ajunge impermeabil la violenta, daca interiorul ramīne intact, atunci se ruineaza exteriorul, se pecetluieste orice iesire, se distruge carnea, si odata cu ea evanescenta firescului. Un corp maculat si mortificat are putine sanse de a mai redeveni un corp social, corpul īsi pierde nu atīt identitatea, cīt legaturile cu mintea: Victima supliciata are, adesea, senzatia de a fi fost preschimbata īn altceva, de a avea o alta identitate. Pentru a continua sa traiasca īn respectul fata de sine, victima se delimiteaza, uneori, de trupul sau torturat, de urmele supliciului la care a fost supusa. Atunci cīnd celalalt, adica trupul, a fost torturat si īngenuncheat, ca sa supravietuiasca moral, victima se identifica cu sufletul, entitate pe care a īncercat sa o izoleze īn afara torturii [14] Uneori, aceste amagiri, fantasme ale decorporalizarii, au un efect ireversibil. E īntr-un fel ca si cum mintea sau sufletul refuza sa mai aiba de a face cu corporalitatea, orice proximitate a propriului trup riscīnd sa-i arunce īnapoi īn timp, si sa recunoasca īn violenta un principiu al vietuirii. Decorporalizarea se constituie ca un paravan īn fata suferintei ce ar putea proveni din partea corporalului, sufletul se dezice de sursa durerii refulīnd-o īntr-o izolare completa a negarii, caci chiar daca mai exista posibilitatea unui aici si acum, a unei prezente nemijlocite, tocmai pentru ca e o prezenta jenanta, nu i se mai recunosc drepturile de a mai fi primita īn cadrul constiintei. [15] Asadar, īn fata unei singuratati carnale absolute [16] , unde existenta umana este redusa la corporalitate si atīt, la o evidenta a ei de care constiinta nu se poate desprinde, īnlantuita de ea prin complotul suferintei, unde supliciatul trebuie sa aleaga īntre a-si renega trupul chinuit si a-l tolera, īncercīnd sa-l controleze [17] , e firesc ca mintea intrīnd īntr-un joc al fictivitatii, denuntīnd alianta ilicita dintre ea si trup, sa evite īntīlnirea dintre ele, si sa produca ruptura, o ruptura ce va afecta viitorul acestei aliante fragile. Este adevarat, deseori acest lucru este posibil prin aceasta fantasma a decorporalizarii, o īnselare ce perpetueaza īn ea īnsasi esenta violentei, anume fragilitatea raporturilor dintre trup si suflet, tocmai pentru ca e un raport inegal. Un corp mort e un corp prea transparent. Privirea nu īntīlneste nici un obstacol. Carnea nu mai este un substitut al īnvelisului ci e doar carne. Chipul nu mai e decīt o prelungire a carnii, o malformatie ce nu merita o atentie speciala. E stadiul īn care corporalitatea nu a īnvins, cīt sufletul a pierdut. JSRI No.4 /Spring 2003 p. 88 Note: [1] Foucault, M., A supraveghea si a pedepsi, Nasterea īnchisorii,
Editura Humanitas, Bucuresti, 1997, p. 60
[2] Citat īn Di Mascio, P., Freud dupa Auschwitz. Psihanaliza culturala, Editura Amarcord, Timisoara, 2000, p.23 [3] Cesereanu, R., Panopticum. Tortura politica īn secolul XX, Editura Institutul European, Iasi, 2001, p.161 [4] Jankelevitch, V., Pur si Impur, editura Nemira, Bucuresti, 2001, p.60 [5] Idem. p.60 [6] Idem. p.161 [7] Jankelevitch, V., idem. p.62 [8] Idem. p.82 [9] Freud, S., Opere V, Inhibitie, simptom, angoasa, Editura Trei, Bucuresti, 2001, p.263 [10] Idem. p.171 [11] Pentru amanunte īn legatura cu imaginile torturii, lectura capitolului I (pp.26-64) din aceeasi carte a R.Cesereanu Panopticum, este mai mult decīt suficienta. [12] Cesereanu, R., idem. p.56 [13] Idem. p.75 [14] Cesereanu, R. p.165 [15] Vezi articolul Negarea al lui Freud din Opere III, Psihologia inconstientului, Editura Trei, Bucuresti, 2000 [16] Idem. p.157 |